In Oostenrijk

zomer 2005 zijn we verhuisd naar Oostenrijk. Hier schrijf ik alle dingen die ons overkomen. Voornamelijk gerelateerd aan Oostenrijk, maar natuurlijk niet continu.

maandag, april 08, 2013

Moestuin

Zo, twee maanden alweer niet geschreven. Dat betekent dat er niet veel bijzonders gebeurt, moet je maar denken!

Vandaag was het heerlijk weer en dus tijd om aan ons moestuintje te beginnen.
Jawel, je leest het goed!!!! Ik ga volgens de methode "square foot gardening" tuinieren.

Eerst heb ik de twee stukken uitgestoken waar ik de tuintjes wilde maken. Hier zie je dat ik het eerste stuk klaar heb.

Dat heb ik vlak voor m´n verjaardag gedaan en daarbij m´n linkerenkel op de een of andere manier verkeerd belast, want ik heb nu nog steeds een dikke enkel. Heb het gevoel dat ik een scheurtje in de binnenste enkelband heb opgelopen, het doet goed pijn als ik teveel belast en al helemaal als ik m´n voet draai als ik er op sta.

Toen ben ik nog flink op zoek geweest naar de goede inhoud voor de bakken. De kunst van het SFG, is namelijk dat je maar heel ondiep tuiniert (15 cm), maar het mengsel dat je gebruikt is heel belangrijk.
Volgens de handleiding heb je nodig 1/3 compost, 1/3 vermiculiet (jaha, nog nooit van gehoord..) en 1/3 veenmos (peat moss). Uiteindelijk het mos bij een tuinhandel in Duitsland gevonden, in Oostenrijk vond ik alleen hele kleine hoeveelheden voor een "hanging basket".
Uiteindelijk bij een kwekerij in Duitsland uitgekomen die pakken van 5 kg verkocht en dat bleek precies de hoeveelheid te zijn, die ik nodig had.

Doordat ik op internetforums gelezen had, heb ik besloten de vermiculiet voor de helft te vervangen door perliet. Volgens kwekers ook heel goed om water vast te houden en de bodem luchtiger te maken. De perliet en vermiculiet (allebei 100 liter) zijn afgelopen vrijdag gekomen, vandaag kwam het pakket veenmos. Helaas ben ik vergeten een foto te maken van het pakket, want dat moest eerst uitgepakt worden en met flink veel water bruikbaar worden gemaakt. De hoeveelheid was na de waterbehandeling zo´n 3-4 keer zoveel geworden :)
En zo ziet dat er uit...
 ....van dichtbij....

Daarna de vermiculiet er op uitgeschud en vervolgens door het mos gemengd. Heel grappig spul, je krijgt er een beetje goud-achtig glimmende handen van.
 Hier is het met elkaar vermengd.

Ondertussen was Joris uit school gekomen en mocht de perliet erdoor gemengd worden. Joris heeft flink geholpen, want hij vond het gevoel van al dat spul ook wel erg leuk. De perliet voelt een beetje aan als zacht piepschuim, erg interessant natuurlijk!

Paul, Joris en ik zijn toen nog naar het Lagerhaus in Kirchberg gereden om compost te halen, want dat hadden we nog niet. Dat ook weer keurig vermengd (Paul deed even wat voorwerk), waarna de tuinslang weer aan de slag mocht.
Het geheel ligt er nu netjes bij. Het enige is, dat het mos er natuurlijk ook overal doorheen komt. Dat wordt bij het planten voor mij te lastig, daarom hebben we besloten dat we binnenkort nog wat zakken plantaarde gaan kopen om als bovenste laag te dienen.
Dan ga ik binnenkort alvast wat sla en spinazie zaaien. Daar komt dan ´s nachts en als het erg koud is, een vlies overheen om de jonge plantjes te beschermen.

Alle zaadjes hebben we ook al gekocht; nu moet ik alleen nog een plantschema gaan maken en alles in outlook zetten, zodat ik precies weet wanneer ik wat moet gaan planten.

1 Comments:

At 10 april, 2013 17:00, Anonymous Jolanda zei....

En nu natuurlijk NIET alle slaplantjes tegelijk doen want anders zit je in 1 week tijd al je sla te eten hahaha

verspreid planten he :D

 

Een reactie posten

<< Home