In Oostenrijk

zomer 2005 zijn we verhuisd naar Oostenrijk. Hier schrijf ik alle dingen die ons overkomen. Voornamelijk gerelateerd aan Oostenrijk, maar natuurlijk niet continu.

maandag, september 08, 2008

Belastingdienst, erger kunnen we het niet maken :(

Vandaag was het dan zover, we kregen post van onze fijne nederlandse belastingdienst. Ja, ja onze aangifte 2005 was uiteindelijk op de juiste plaats terechtgekomen. Toen ik het formulier zag, dacht ik "oei dat was ook zo, de heffingskorting moesten we terugbetalen omdat we niet het hele jaar in NL gewoond hebben". Dat komt dan uit op een dikke € 2.400,- Euro, pfoei dat is geen kattepis.
Maar waar ik echt een beetje boos over werd, is het feit dat daar rente over berekend wordt en niet te weinig ook!
Natuurlijk meteen de belastingdienst opgebeld om te vragen hoe ze dat nu weer bij mekaar konden verzinnen.
Tja, de vriendelijke mevrouw aan de telefoon kon ook niet veel meer doen dan zeggen dat ze het jammer voor me vond, maar dat het zo in de belastingwet staat. Verder heeft ze me keurig verteld hoe de opbouw had plaatsgevonden.
Nu kan ik je zeggen dat de rente die daarover wordt berekend een stukje hoger ligt dan de rente die je op een spaarrekening krijgt en dat het wordt berekend vanaf 1 januari 2006 t/m nu.
Kijk, daar wordt ik dan boos over (niet tegen die mevrouw hoor, die kan er ook niets aan doen). Ik had dat bedrag best op 1 januari 2006 willen overmaken als de belastingdienst mij daarvoor de kans had gegeven, maar nee, ik moest en zou zo´n heel ingewikkeld dik formulier invullen en moest gewoon braaf wachten totdat dat behandeld werd.
Nu is de hele zwik verzopen tijdens onze overstroming in 2006 en heb ik (doordat ik door alle heisa toen helemaal vergeten was dat de belastingpapieren ook in de modder lagen) uitstel aan moeten vragen en het hele zwikkie opnieuw moeten invullen.
Braaf gedaan en keurig voor de termijn van 1 februari 2007 het hele zakie opgestuurd.
Ik kan er dan dus nog enigszins inkomen dat ik dan van 1 januari 2006 tot 1 februari 2007 een rente moet betalen die gelijk staat aan de rente die je krijgt op een normale spaarrekening (die volgens mij in die periode niet boven de 3% is uitgekomen). Maar nee, het begint met een percentage van 3,5% en loopt op tot 5,40%! Stelletje zakkenvullers, daar zakt m´n broek echt vanaf.
En dan moet ik ook nog eens de periode van 1 februari 2007 t/m 30 september 2008 betalen omdat de belastingdienst er anderhalf jaar over doet om mijn aangifte na te kijken en te beslissen wat ik terug moet betalen!

Vonkjes uit de oren kan ik wel zeggen!
Dus ik heb een bezwaarschrift geschreven dat ik het met deze heffingsrente niet eens kan zijn en dat ik bovengenoemd voorstel doe. Ben heel benieuwd wat ze er op gaan antwoorden.

Mochten er mensen zijn met ervaring of weten of er ergens jurisprudentie te vinden is over dit soort gevallen dan houd ik mij natuurlijk van harte aanbevolen!