In Oostenrijk

zomer 2005 zijn we verhuisd naar Oostenrijk. Hier schrijf ik alle dingen die ons overkomen. Voornamelijk gerelateerd aan Oostenrijk, maar natuurlijk niet continu.

vrijdag, april 30, 2010

Ik besef ineens dat het vandaag koninginnedag is

Dat zijn van die zaken die je echt gaat vergeten als je in het buitenland woont. Waar wij hier aan denken is het feit dat het morgen maiblasen is van de muziekkapel en als je dan pech hebt, woon je in het gedeelte waar ze om 6 uur ´s morgens al langskomen. Als het goed is, is dat hier niet het geval. Hier komen ze normaalgesproken zo rond de middag.

Gisteren moest ik om half acht op de hauptschule aanwezig zijn voor de gesunde jause. Met acht vrouwen in de schoolkeuken aan de slag. Een heleboel van de vrouwen waren thuis ook al flink aan het werk geweest met het maken van broodjes, "gezond" gebak (gemaakt van zaken als roggemeel en volkorenmeel, gezoet met honing of een diksap-achtige), kruidensmeersels (kwark, joghurt, verse kruiden, zout, peper). Allemaal hartstikke lekker. Ter plekke zijn nog bakjes gemaakt met groenten met een dipsausje, pizza met gezond beleg, volkorenbrood belegd met allerlei gezonds en ik was verantwoordelijk voor het maken van fruitspiesjes. Zo tegen half tien was alles klaar en moesten we nog snel zijn om het klaar te zetten voordat de kinderen kwamen.
O ja, op de foto zie ik ook de bananenmelk die we ook nog hadden gemaakt.

Als de kinderen dan komen, gaat alles snel. We hadden ervoor gezorgd dat we alle porties 50 cent maakten. Het geld dat binnenkomt is voor de klassenkas en voor de kinderen is het een welkome afwisseling.
Terwijl de kinderen kopen, worden de lege bekertjes en bakjes ook meteen opgeruimd door ons en er stonden 2 mensen in de keuken die daar ook weer snel aan de afwas begonnen. Uiteindelijk waren we om tien over tien klaar.
Helaas was er nog behoorlijk wat over en dat kwam niet alleen doordat we gewoon erg veel hadden, er waren ook heel wat klassen gewoon niet langs geweest. Daar hebben we bij de klasselerares dus wel even over geklaagd. Ze hebben op school een omroepsysteem en dat hadden ze best even de dag van tevoren kunnen gebruiken om de kinderen er aan te herinneren dat er weer een gesunde jause werd georganiseerd.
Wat er over was, hebben we dus voor een deel ook mee naar huis genomen. Ik had een stapel fruitspiesjes mee (die wilde niemand anders meenemen), schijven watermeloen en 2 belegde boterhammen.
Nadien mag je nog even naar de lerarenkamer voor een bakje koffie en natuurlijk had een van de dames ook een taart voor ons gebakken. Lekker een klein stukje appeltaart genomen.

Thuis lekker in het zonnetje gaan zitten en van het mooie weer genoten. Het was weer zomers warm dus dan neem ik het er meteen van. De kinderen waren trouwens ook erg blij met al het fruit dat ik had meegenomen. Einde van de middag was het schoon op (Joris had tussen de middag het nodige op en toen Sabine om half vijf thuiskwam, lustte ze ook wel wat natuurlijk).

Vanochtend weer fanatiek met mijn oefenprogramma bezig geweest. 40 minuten op het cardio apparaat met het programma om je pols op een bepaald niveau te houden. Ik had 130 genomen, omdat dat voor mij in het goede gebied ligt. Als ik het goed heb berekend, is voor mij een hartslag tussen de 128 en 152 ideaal bij het sporten. Het was meteen een stukkie zwaarder dan wat ik de afgelopen week gedaan heb, maar een mens moet per slot van rekening ook inkomen.

O ja, we zijn trouwens opgehouden met het Atkins Dieet, ik kwam er de laatste tijd namelijk eerder van aan dan dat ik ervan afviel en dat is niet bepaald motiverend als je in de strengste fase zit. Nu hebben we besloten om gewoon het gezonde verstand te laten werken en veel groente en fruit te eten en de hoeveelheid koolhydraten laag te houden. We zien wel hoe het dan loopt.

Tussen de middag hebben we lekker aardappeltjes uit de oven gegeten met gemarineerde kalkoenfilet en bladsla met een frambozendressing. Dat laatste maakt sla nog best lekker ook, dat blijft dus op ons menu staan.

Dan rest mij nog om jullie in Nederland nog een fijne verdere koninginnedag te wensen!