In Oostenrijk

zomer 2005 zijn we verhuisd naar Oostenrijk. Hier schrijf ik alle dingen die ons overkomen. Voornamelijk gerelateerd aan Oostenrijk, maar natuurlijk niet continu.

maandag, mei 09, 2005

poetstijd

Zoals jullie weten, heb ik op de functie van huismeester gesolliciteerd en naar aanleiding van de advertentie die ik op internet vond, werd ik erg nieuwsgierig.
Daarin staat namelijk dat je gemiddeld zo'n 15 uur per week moet werken voor het verkrijgen van je onderkomen. Nu vind ik dat erg weinig en ik vroeg me dus af hoelang het eigenlijk duurt voordat je 4 bedden hebt verschoond; 3 slaapkamers, een huiskamer, een keuken, 2 halletjes hebt stofgezogen; de huiskamer en keuken hebt gedweild, de wc en de badkamer (met nog een wc) hebt schoongemaakt (inclusief het afnemen van de muren), de tafeltjes, stoelen, keukenkastjes en deuren hebt afgenomen, rommeltjes hebt opgeruimd en alle losslingerende kleding en handdoeken hebt opgeruimd.

Sommige zaken zal je bij een appartement niet hoeven doen (losslingerende kleding en speelgoed opruimen), maar waarschijnlijk ben ik nog wel iets vergeten dat je daar wel moet doen, dus dat compenseert mooi.

Zijn jullie al nieuwsgierig hoe lang ik er over gedaan heb?.................. 1 uur en 20 minuten.
Al met al helemaal niet slecht, al zeg ik het zelf. Dus laten we stellen dat je per appartement anderhalf uur kwijt bent (dan werk je dus wel heel flink door) dan kosten 5 appartementen je 7 en een half uur. Dat ronden we af op 8, want er is vast nog wel de 1 of andere onverlaat die z'n afwas heeft laten staan die je ook nog moet doen.

Verder neem ik aan dat een huismeester nog wel een ietsje pietsje meer doet dan appartementen schoonmaken. We gaan uit van het schoonhouden van de gezamenlijke ruimtes, laten we dat per dag op 1 uur stellen (in de winter kost dat natuurlijk minstens 2 keer zoveel tijd want dan heb je veel vieze, natte inloop). Dan zit je al minstens op 13 uur en dan heb je in de winter nog het sneeuwruimen, waarvan ik al gehoord heb, dat een gemiddelde per dag van 2 uur helemaal zo gek nog niet is en in de zomer natuurlijk het onderhoud van de tuin, dat gaat allemaal ook door als er eens geen gasten zijn.

Die 15 uur zal dan waarschijnlijk per persoon bedoeld zijn, want klein onderhoud en flinke schoonmaakbeurten van het huis horen er nu eenmaal ook bij, net als contacten onderhouden met de gasten, eventuele leveranciers en de eigenaren.
Bij mekaar een flinke klus, niet echt goed betaald, maar wel met een vrijheid van handelen die mij erg aanstaat en waardoor ik dus ook af wil zien van een goede betaling die ik natuurlijk als directiesecretaresse wel gewend was.

Ik ben heel benieuwd of er nog veel meer mensen op de baan hebben gesolliciteerd en natuurlijk ook wanneer de eigenaren een beslissing zullen nemen. Maar ik heb in ieder geval alvast m'n voorwerk gedaan en weet nu zo'n beetje (hoop ik dan) wat ik kan verwachten en dat is weer leuk, vind ik zelf dan.