In Oostenrijk

zomer 2005 zijn we verhuisd naar Oostenrijk. Hier schrijf ik alle dingen die ons overkomen. Voornamelijk gerelateerd aan Oostenrijk, maar natuurlijk niet continu.

donderdag, november 20, 2014

Betriebs- und Volks Wirtschaft

Toen was het alweer donderdag.
Sabine kwam gistermiddag thuis met de mededeling dat de lerares net had verteld, dat ze vrijdag een test voor Betriebs- en Volks Wirtschaft (viel voor mij destijds onder Economie II, handel) hebben en dat ze er echt de ballen van snapt. Dus heb ik aangeboden dat ik de te leren stof zou doornemen en haar dan zou helpen.

Dat is wel weer even wennen zeg, deze stof heb ik al heel lang niet meer onder ogen gehad. Wel leuk trouwens om te zien dat veel nog gewoon hetzelfde is. Nu worden termen natuurlijk niet anders in de loop van de tijd en ook de producten die banken aanbieden, zijn behoorlijk traditioneel.
Maar om nou te beweren dat ik alles nog wist.... nee.
Om te beginnen moet ze de verschillende financieringsvormen die veel gebruikt worden leren.
Daarnaast ook nog een deel over cashflow, snelle berekening van de winst voor belasting en alle bijbehorende formules.
Het boek is naar mijn mening heel duidelijk ingedeeld en aan het eind van elk onderwerp staan eerst een aantal controlevragen, dan een samenvatting met belangrijke punten en vervolgens nog heel wat vragen die op de begeleidende website staan. Op de een of andere manier zijn die laatste vragen in de klas nog niet besproken, maar wel een uitstekende manier om te controleren of je de stof begrepen hebt. Nadat ze de vragen op de website had doorgewerkt, voelde ze zich in ieder geval iets zekerder, want het blijkt dat ze zo´n 60-70% van de stof gewoon beheerst. Nog niet genoeg natuurlijk, maar ze weet nu in ieder geval wat ze kan oefenen de komende tijd. En als ze het niet snapt, dan help ik natuurlijk graag.

Ook heeft ze weer een foto-opdracht gemaakt met als titel "Projekt Farbe" (Project kleur)
Hier een aantal van de foto´s:

"gedekte tafel"
 
 
 "huwelijk"


"liefde"


"pesten..."