In Oostenrijk

zomer 2005 zijn we verhuisd naar Oostenrijk. Hier schrijf ik alle dingen die ons overkomen. Voornamelijk gerelateerd aan Oostenrijk, maar natuurlijk niet continu.

donderdag, november 06, 2014

zonsopgang en gebaksbordjes

Gisteren stortte zomaar vanuit het niets ons internet in elkaar, dus kon ik geen logje schrijven. En dat terwijl de dag begon met een prachtige ochtendlucht
Een prachtig begin van de dag, die gelukkig bij ons niet de storm bracht die er was voorspeld. In het andere deel van Nord-Tirol was het wel weer raak. Een trampoline was omhoog gewaaid en op de snelweg terecht gekomen, zo hier en daar weer stroomuitval en ik zag ook een foto van een ingestorte carport.
Wij hadden weliswaar herfstachtig weer, maar niets om van te schrikken.

De ochtend weer doorgebracht met het huishouden en ook nog wat leerwerk. Tijd vliegt als je bezig bent. Omdat Paul en ik er niet aan gedacht hadden dat we ook tussen de middag nog wat moesten eten, hebben we de curry gewoon weer opgewarmd, naanbroodje erbij en smullen maar.
Joris mocht ´s avonds weer naar snowboardtraining in de hal en Sabine was al lezend in haar kamer in slaap gevallen. Paul heeft nog geprobeerd ons internet te maken, wat helaas niet lukte, waarna we thuis nog maar even snel de frituur aangezet hebben voor wat patat, zelfgemaakte pindasaus en een frikandelletje (of twee).

Na een zeer onrustige nacht (de maan wordt weer vol....) vanochtend onszelf uit bed gesleept.
Terwijl de kinderen op de bank wakker zaten te worden, smeerde ik voor de kinderen tortilla´s om mee naar school te nemen. Paul werd om kwart over zeven al door de eerste klant gebeld en ging vervolgens om kwart over acht bij vrienden helpen met meubels sjouwen. De klus was een ietsje groter dan gedacht (de meubels zijn groot en van massief hout, het was een halve trailer vol) en ze waren dan ook pas om twee uur ´s middags klaar. Daarmee hadden ze zo´n 7,5 ton!!!! aan meubels versjouwd, allemaal trappen op.
Ik ben ondertussen aan de slag gegaan om de oogst van de groentenkist te verwerken.
 
De prei was nog over van de afgelopen week en ook de halve spitskool nog. Dus de prei in ringetjes en de kool in reepjes en vierkantjes gesneden. Die vierkantjes met in het achterhoofd het gerecht krautfleckerl. Als ik het maak, dan zal ik hier natuurlijk nog een foto en recept plaatsen.

Tegen twaalf uur hoorde ik iemand "hallo" roepen. Ik dacht al dat het Paul was, maar het bleek een bezorger te zijn die niet begreep dat je bij onze bel op het muzieknootje moet drukken om te zorgen dat hij gaat. Hij had het pakje dat hij kwam brengen al binnen gezet en was zelf alweer onderweg naar z´n bus.
Het bleek de bestelde arganolie te zijn. Sabine had in Frankrijk in een parfumerie een beetje van deze olie op haar litteken gesmeerd gekregen en die was daardoor een stuk rustiger geworden. Vandaar dat we besloten om deze dure olie voor haar (en voor Joris zijn slechte huid) te bestellen. Het merk is Fragonard en schijnt een zeer bekend parfummerk te zijn. Het doosje waarin het verpakt was, was flink zwaar, dus ik vroeg me al af wat er nog meer in zou zitten. Een 250 ml flacon hoort zo niet aan te voelen. Naast de reclamegids vond ik 4 ontzettend leuke en mooie gebaksbordjes in de doos!
Een hele leuke verrassing!

Naast het snijden van de bovenstaande groenten heb ik ook de rode kool maar meteen verwerkt, dus er staat in de voorraadkamer een grote pan rode kool met appeltjes af te koelen, zodat we die in kunnen vriezen. Is dat ook maar gebeurd.

Het eten van vandaag is dan ook deels rode kool met daarbij hachee en aardappelknödels. Smullen!