In Oostenrijk

zomer 2005 zijn we verhuisd naar Oostenrijk. Hier schrijf ik alle dingen die ons overkomen. Voornamelijk gerelateerd aan Oostenrijk, maar natuurlijk niet continu.

dinsdag, september 20, 2005

Koud

Gisteren kwam Sabine een beetje ontsteld uit school. De meester was boos op haar geweest omdat ze de S niet goed had geschreven. Ik kon het me niet voorstellen, maar goed, de jongedame was weer erg overtuigend.
Daar we vandaag toch even langs het spreekuur gaan om te kijken of alles goed gaat, wilde ik het daar dan meteen maar even over hebben. Totdat ik haar schrift zag.....
Er stond juist onder dat ze het goed had gedaan, alleen had hij inderdaad al haar s-en verbeterd. Ja maar, hij had boos gekeken.
Toen heb ik haar maar uitgelegd dat het voor de meester ook heel erg moeilijk is. Hij is helemaal niet gewend om les te geven aan kinderen die geen Duits spreken, dus voor hem is het ook lastig om te kijken of een kind het wel begrijpt en of hij het dus wel duidelijk genoeg uitlegt. Sabine kennende heeft ze haar boze of verontwaardigde gezicht weer opgezet en dan is het voor een leraar (ook voor ons nog steeds trouwens) erg moeilijk om te peilen wat ze bedoelt.
Ach, we zullen het vandaag wel horen, om 10.00 uur mogen we op school aanwezig zijn en dat zullen we dan ook maar netjes doen.

Ook zijn we gisteravond weer bezig geweest met het voorwerk voor Brixnet, het campingproject van Paul. Alvast een wervend briefje geschreven (ook in het Duits, maar dat laat ik de bovenbuuf even nakijken) en Paul is samen met andere Paul hard bezig om te inventariseren wat ze precies nodig hebben en waar ze dat moeten aanschaffen.
Hierbij bleek TIRIS weer een goede hulp. Paul kon er precies mee berekenen hoeveel meter kabel ze bijvoorbeeld nodig hebben.
Voor degenen die het nog niet weten, via GEOLAND kun je bij allerlei geografische info komen van de verschillende bundesländer.
Er staan vaak zelfs satellietfoto's op.
Zo hebben wij al een aantal keren omgevingen van mogelijke interessante panden bekeken en met die informatie beoordeeld of we wel of niet wilden gaan kijken daar.
Het kan een hele hoop kilometers rijden schelen.

Verder is het hier best koud. Het is vochtig en dan zijn de lage temperaturen gewoon net als in nederland. BRRRRRRR