In Oostenrijk

zomer 2005 zijn we verhuisd naar Oostenrijk. Hier schrijf ik alle dingen die ons overkomen. Voornamelijk gerelateerd aan Oostenrijk, maar natuurlijk niet continu.

woensdag, oktober 14, 2009

Speculaaspop

Ook vanochtend hadden we weer geen enkel probleem om de kinderen uit bed te krijgen. Met al die sneeuw is het natuurlijk ook alleen maar leuk om er uit te gaan!
Weer een hoop zaken afgerond en ik vond het ook ontzettend hard nodig om naar de Billa te lopen om daar nog wat spulletjes te kopen. Ik had weer een lach op m´n gezicht die er niet af te meppen was. Wat is dit toch een prachtig weer, ook al is het wat aan de vroege kant. De lucht is altijd zo helder en zuiver als het sneeuwt, helemaal super!

Vandaag aten we rijst, goulash en zelfgemaakte appelmoes. Aan het ijs dat ik als toetje had staan, zijn we niet meer toegekomen. De hoofdmaaltijd was al veel te lekker, dus we zaten allemaal bomvol.

Na het huiswerk maken, zijn de kinders heerlijk buiten gaan spelen. Er staat ondertussen al een groot deel van een sneeuwpop; alleen het hoofd was nog niet gelukt. Als de sneeuw goed genoeg blijft liggen, gaan ze morgen weer verder.

Vanmiddag ben ik het deeg voor de speculaaspop gaan klaarmaken en meteen na het avondbrood zijn we gaan bakken.
De pop is nog niet helemaal afgekoeld, maar ik heb het gevoel dat de temperatuur die in het recept wordt aangegeven veel te hoog is. Ook ben ik niet helemaal tevreden over de consistentie van het deeg, want de tekening die mijn speculaasplanken erin hadden gemaakt, is vrijwel helemaal verdwenen. Daar moet ik dus nog goed op oefenen.
Ik heb goede hoop dat ik het zo rond sinterklaas wel in de vingers heb, ik heb per slot van rekening 10 potjes met 22 gram speculaaskruiden binnengekregen.

De kinderen en ik waren heel nieuwsgierig hoe groot de grootste speculaaspop ter wereld eigenlijk is. Op het internet vonden we dat deze 8.85 m hoog en 3.20 m breed is. Dat is wel heel groot! En dan te bedenken dat ik de poppen uit mijn grootste vormen niet eens in mijn oven krijg.

Nou, Paul is ondertussen weer eens bij een klant. Er schijnt wat verkeerd te zijn bij de Moskito-bar in Westendorf, Paul is voor de eigenaar ook bezig met het een en ander voor het muziek/videosysteem. Dat loopt nu nog naast elkaar, maar wil hij graag geïntegreerd hebben. Paul heeft al een interessant programma´tje gevonden, niet eens echt duur, en het ziet er veelbelovend uit. We hebben er gisteravond al een beetje mee zitten spelen.