In Oostenrijk

zomer 2005 zijn we verhuisd naar Oostenrijk. Hier schrijf ik alle dingen die ons overkomen. Voornamelijk gerelateerd aan Oostenrijk, maar natuurlijk niet continu.

woensdag, juni 01, 2005

Heb jij al gestemd?

Tja, die vraag kun je van mij verwachten
In veel landen hebben mensen niet eens de mogelijkheid om hun stem te laten horen en zouden het wel graag willen. Hier hebben we de mogelijkheid, maar vinden de meeste mensen het teveel moeite om eventjes naar het stemburo te lopen, fietsen, rijden en daar even een knopje in te drukken.
Wij waren vanochtend in 12 minuten helemaal klaar. Dat is: in de auto stappen, naar het stemburo rijden, stemmen, Sabine naar school brengen. Daarna zijn Joris en ik lekker naar huis gelopen terwijl Paul naar kantoor reed.
Ik geef toe dat de materie waarover gestemd moet worden niet altijd even duidelijk is. Ik heb me er redelijk in verdiept, maar bleef het lastig vinden (en dan ben ik redelijk geïnteresseerd in alles wat met politiek te maken heeft).
Hier in huis zijn 2 kampen voor wat betreft de europese grondwet. 1 persoon is voor, 1 persoon is niet voor deze grondwet dus dat is wel grappig.
Wat leuk is, is dat we allebei wel voor verdergaande samenwerking zijn op europees niveau. Alleen de manier waarop het nu wordt ingevuld is punt van onenigheid.

Zelf zou ik het heel prettig vinden als het mogelijk zou zijn om als Europeaan je onbeperkt te vestigen in een land naar keuze, terwijl je gewoon recht houdt op bijvoorbeeld je AOW, WAO of weet ik wat er allemaal voor regeltjes zijn.
Nu we naar Oostenrijk gaan, moet er weer van alles uitgezocht worden. Je moet van pensionfonds, ziektekostenverzekeraar enz. wisselen, want die werken niet op Europees niveau. Banken werken wel op Europees niveau, maar helaas merk je daar als individuele klant niet zo veel van.
Toen we bij een vestiging van de Rabobank (Raiffeisen! Boerenleenbank) stonden om te vragen of we ook vanuit NL alvast zaken konden doen voor Oostenrijk werd ons gemeld dat ze niet eens samenwerken! Ik snap daar dus helemaal niets van, het lijkt mij dat dat juist zaken zijn die Europees zouden moeten zijn.

Zo heeft mijn stukje toch nog betrekking op Oostenrijk , wij als emigranten denken volgens mij al vrij Europees, nu Europa zelf nog.