In Oostenrijk

zomer 2005 zijn we verhuisd naar Oostenrijk. Hier schrijf ik alle dingen die ons overkomen. Voornamelijk gerelateerd aan Oostenrijk, maar natuurlijk niet continu.

zaterdag, december 01, 2007

Teufilauf v.d. Kaslachpass bij de Papalapub

Gisteravond was het dan zover, het optreden van onze plaatselijke duivels.
Iets na zevenen kwamen wij binnenvallen, iets later dan geplanned, want de heren duivels waren hun cd met muziek vergeten mee te nemen, dus daar moest er snel nog 1 van gemaakt worden.

Eerst even met de kinderen genagelt en de kinders hebben ook nog biljart gespeeld.


Rond kwart over acht waren de heren zover en lieten ze zich uitgebreid door het publiek bewonderen. Dat gaat gepaard met veel rook, veel geluid en natuurlijk veel toeschouwertje bang maken ;) Een geluk is dat we daar met z´n allen voor komen!


Als je bedenkt dat het een vereniging is, de jongens hun kostuums zelf betalen en een goedkoop kostuum rond de € 900,- kost, dan is het toch prachtig dat dit soort vertoningen gratis opgevoerd worden.


Na deze eerste ronde was ik Joris kwijt. Ach, die zal wel naar binnen gegaan zijn, maar toen hij daar niet was, werd ik toch een beetje zenuwachtig moet ik zeggen. Bij iedereen gevraagd, maar niemand had hem gezien.
Ik was al bang dat hij naar huis was gaan lopen, maar bedacht dat hij wel eens in de auto gekropen kon zijn en jawel, achter de Papalapub bij de auto stond een bibberend mannetje. Dus even uitgebreid geknuffeld en daar ook Sabine een beetje bang was, heb ik de kinderen toen naar huis gebracht. Lekker samen in bed gestopt en toen moest ik weer terug voor de tweede fotoronde.

Daar werd het stuk opgevoerd dat het kwaad (gespeeld door de rode duivel met de grote horens) door de goede duivels wordt omgebracht. Dit is dus eigenlijk ook het hele doel van de krampussen, ze drijven het kwaad uit voordat Nikolaus komt. Dat doen ze op hun eigen brutale wijze (ook sommige duivels hebben een roe, zie hier de vergelijking met zwarte piet) waarvoor ze door Nikolaus worden berispt. In dit stuk komt Nikolaus niet voor omdat het nog geen 5/6 december is en Nikolaus pas op die datum met zijn engeltjes uit de hemel komt.




Hier kun je de gigantische rookontwikkeling zien, op sommige momenten zie je dus gewoon niets meer daardoor.


Als het beest dan gedood is, wordt er nog even gevierd door de duivels en dat is het einde van de voorstelling.




De jongens zijn tegen die tijd goed moe van het rennen en springen met die zware pakken, maskers en eventueel bellen dus hoogste tijd om in de kroeg te gaan feesten.
Het was heerlijk druk en ontzettend gezellig moet ik zeggen, maar ja dat zeg ik volgens mij altijd (dat van dat gezellig dan, haha).


Frank, de foto is een beetje vaag, maar dat je gezellig kan feesten is duidelijk! Oftewel, mensen ga in de winter ook eens langs in de Kellerbar van Haus Tirol!


Om iets na twaalven hebben we ook nog de verjaardag van Kees van Ekeren van Pension Brixen im Thale gevierd en rond twee uur hielden wij het ook weer voor gezien. Vandaag moet er ook nog gewerkt worden, we worden nog geacht te verschijnen bij de opening van de nieuwe werkplaats van de plaatselijke smid Unterrainer en natuurlijk moeten we vanavond ook nog naar het optreden van de band Milestone. Dan maken we het niet te gek.