In Oostenrijk

zomer 2005 zijn we verhuisd naar Oostenrijk. Hier schrijf ik alle dingen die ons overkomen. Voornamelijk gerelateerd aan Oostenrijk, maar natuurlijk niet continu.

donderdag, juni 23, 2016

Wandelingetje

Zoooooo, na de teststress van dochterlief (prima geslaagd voor het examen restaurantfachfrau, dus daar is ze alvast vanaf) en de weken van zeer depressief makende regen, is het vandaag heerlijk zomers weer.
Daar de temperatuur van vandaag op rond de 30 graden in de schaduw wordt voorspeld, ben ik vanochtend eerst maar eens even een wandelingetje gaan maken.
Eerst hebben we natuurlijk Sabine uitgezwaaid, die voorzien van gebakken kaasplakken, pikante groentencurry a la Jamie Oliver (aten Sabine en ik gisteravond, de mannen aten onvoorzien niet mee, dus het nodige over) en met kruidnagel en citroen geparfumeerde basmatirijst, richting school vertrok.
Joris heeft vandaag wandeldag, ze gaan met school de Floch op wandelen.

Vom Brechhorn zum Floch - Bergwanderung im Brixental

Vom Brechhorn zum Floch - Bergwanderung im Brixental


Kurzbeschreibung
Ausgangspunkt der Wanderung ist die Bergstation der Alpenrosenbahn Westendorf am Talkaser. Man folgt dem Wanderweg Nr. 81, vorbei am Laubkogel, Fleiding, über die Höhninger Scharte Richtung Brechhornhaus.
Schwierigkeit
schwierig
Ausgangspunkt
Westendorf 1100 m


Een zware wandeling op zo´n warme dag. We hebben hem twee en een halve liter ijskoude limonadesiroop meegegeven, een broodje pikante fleischkas, twee laugenstangerl, twee kaminwürstl en een koelhoud-doosje met komkommer en tomaat. Verder een handdoek, een extra paar sokken, zonnenbrandcrème en een pet met flinke zonneklep, want dat is op een dag als vandaag wel nodig. Ik ben benieuwd hoe uitgeput hij straks weer thuiskomt.
---
Zelf ben ik een mieterig rondje gelopen, maar ja, met mijn bekken gaat het echt niet veel anders op dit moment. Ik moet gewoon uitkijken.
Begonnen ben ik natuurlijk voor de huisdeur
Een kleine 50 meter lager loopt de Lindenweg naar links tussen de weilanden door.

De weg maakt vervolgens een scherpe bocht naar rechts, waar deze langs een beekje verder loopt. Hier is ook een stuw gebouwd om bij gigantisch noodweer het water op te kunnen vangen en niet, zoals in 2006 toen ons toenmalige huis overstroomde vanwege het water dat van deze berg kwam, zo het dorp in te laten lopen.
Je wandelt er via een iets steiler pad mooi in (rechts hiervan ligt het wandelpad).
Er staat momenteel heel wat meer water in dan normaalgesproken, vanwege de regen van de afgelopen tijd. Een heerlijk plekje om te picknicken of boven een zelfgestookt vuurtje te bbq-en!
Hier zie je de dalkant van de stuw...
 ...en hier de bergkant...
 ...met watervalletje.
Nadat ik even van dit prachtige plekje had genoten, ben ik weer verder gelopen. Eerst nog een stukje langs de stuw naar beneden.
Vervolgens links de hoek om, waar ik de stuw vanaf de andere kant weer tegenkwam :)
De weg loopt vervolgens weer langzaam omhoog...
...verder langs wat boerderijen, waar dan weer een prachtige boom en een kapelletje (achter de heg) staan.
Dan wandel je gewoon verder...
...en loopt langs een veldje met wat kippen, eenden en een konijn (soms staan er ook wat geitjes, die waren er vandaag niet).

Ik ben dol op rotstuintjes en gelukkig kom je die tijdens de wandeling ook tegen.

Ondertussen is de eerste rustplaats in zicht, een paar meter ervoor kun je naar rechts tussen wat bosjes door naar een beekje lopen. Erg fijn als je even af wilt koelen!


Hier zie je het uitzicht vanaf het bankje.
De weg loopt weer verder omhoog...
...en een stukje verderop volgde ik de Lindenweg naar Brixen im Thale. Linksaf dus.
Het paadje loopt naar een huis, maar dat kun je vanaf hier nog niet zien.
 Dit is het uitzicht als je naar links kijkt.

Vervolgens ga je rechtsaf een iets steiler paadje de berg weer op en het bos in.

Onderweg is het genieten van het prachtige licht en schaduwspel...
...en natuurlijk elke keer weer het prachtige uitzicht op de bergen.
En daar ben ik alweer op weg naar mijn volgende rustplekje.
Een boombankje,,,
... met alweer een fantastisch uitzicht op het dal en ik had mazzel, de trein kwam ook langsrijden toen ik daar zat. Dat blijf ik ook altijd een leuk gezicht vinden.
Hier zit ik nog steeds op het bankje en kijk naar rechts, waar het pad verder loopt.
 
Een deel van het gebied waar je doorheen wandelt, is hoogveengebied. De stukken die het meest zompig zijn, zijn voorzien van loopplanken, zodat je niet in de prut zakt. 
Deze is trouwens niet meer zo best, de draagbalkjes er onder zijn doorgerot. Als je op het midden van de planken ging staan, vielen die helemaal naar binnen.
Ook dit "bruggetje" is niet meer wat het geweest is. Gelukkig kun je er rechts prima langs stappen.
Deze hele bosroute loopt, zoals ze het hier zo mooi zeggen, over stok en steen. Die "stokken" (boomwortels dus) kun je hier goed zien.
Ik word altijd helemaal blij van alle planten in het bos. Deze jonge varens vond ik erg vrolijk :)
En ook hier weer een prachtig doorkijkje.
Al die kleine bloemetjes zijn zo mooi!
 
Vergeet-me-nietjes bij een heel klein watervalletje (de foto is wat donker, toch zie je ze volgens mij nog wel).
Hier kun je ook nog eens goed zien, dat het de afgelopen tijd erg veel geregend heeft. Normaalgesproken is het pad droog.

En ja hoor, alweer dat prachtige uitzicht.
 
 
Op dit stukje loop je letterlijk tussen de varens door. Erg leuk. Vanaf hier is het niet meer ver naar huis.


Hier zie je het pad naar beneden en links daarvan als je goed kijkt een wildpad.
 
Het is natuurlijk veel leuker om over het wildpad naar beneden te lopen! Hier loopt het echt direct naast het wandelpad even later buigt het een stukje af om vervolgens weer op het wandelpad uit te komen.

Hee kijk, daar zie je de huizen van onze achterburen!

Nog even het bruggetje over...

... aan de rechterkant een watervalletje...
... aan de linkerkant het beekje waar ik een stukje lager op de berg aan het begin van de wandeling ook al langs ben gelopen.

Had ik al iets gezegd over het uitzicht tijdens deze wandeling?

Bijna thuis!

Ook onze naaste buren hebben mooie plantjes in de rotstuin.

Thuis! En Paul is ondertussen ook weer terug van klantenbezoek.

Je zou misschien denken dat dit een flink lange wandeling is, maar niets is minder waar. Ik deed er iets meer dan een uur over en dan heb ik ook nog twee keer gezeten om m´n lijf een beetje te laten uitrusten.

Morgen is het volgens het weerbericht nog steeds mooi weer, dus dan ga ik ook weer lekker wandelen.

1 Comments:

At 23 juni, 2016 17:23, Blogger Ettje zei....

Prachtige wandeling. Ik ben even met je mee gelopen. Was genieten.

 

Een reactie posten

<< Home