In Oostenrijk

zomer 2005 zijn we verhuisd naar Oostenrijk. Hier schrijf ik alle dingen die ons overkomen. Voornamelijk gerelateerd aan Oostenrijk, maar natuurlijk niet continu.

maandag, januari 30, 2006

Deutsch als Fremdsprache

Gisteren even geen blog van mij wegens giga buikpijnen en meer van die ellende, maar gelukkig gaat het vandaag alweer een stuk beter.
Vanochtend weer lekker aan m'n werk gegaan, terwijl Paul zich helemaal te pletter zoekt naar de oorzaak van de storing van het netwerk op de camping.

Om elf uur weer naar huis, waar Paul verder zoekt en ik even snel wat blogjes lees. Voordat we het weten is het alweer tijd om te eten en Joris van school te halen.
Terwijl Paul Joris haalt, ga ik snel aan de slag met het eten. Goulash met rijst wordt het vandaag. Ik ben er dol op en het is nog gezond ook met de giga hoeveelheid paprika's en uien die we er altijd doorgooien.

Omdat ik wegens alle buikpijnen nog wel erg moe ben, tussen de middag lekker gaan liggen om flink uit te rusten voor het werk vanmiddag en de cursus vanavond.
Om iets over half vier maar weer naar het werk gegaan. Paul moest nog boodschappen doen en daarna snel naar huis omdat de verwarmingsman moest komen om de meterstanden op te nemen en Paul om 17.00 uur weer bij een klant moest zijn.
Ach, dan maar even de tijd genomen om de douches van hun munten te ontdoen. Dat moet elke 3 tot 4 dagen om te zorgen dat eventuele dieven bij een inbraak niet al teveel buit mee kunnen nemen.
Maar ik maak me toch een klapper terwijl ik op die gladde rot tegels loop. Ik knal zo onderuit zeg. M'n bekken doet er nu nog pijn van.
Gelukkig ben ik nog niet al teveel afgevallen dus de vetlaag op m'n benen vangt de klap wel op, maar ik ben wel ff uit m'n doen.

Verder nog lekker gekletst met Joyce van het restaurant, Christoph nog geholpen met slangen voor een gasleiding in mekaar schuiven, een internetklant in het serverhok neergezet om van daaruit nog wat te proberen zodat ze haar foto's op internet kon zetten, met Christoph afgesproken dat mijn 'vrije dag' per week de maandag- en woensdagmiddag gaat worden in verband met m'n cursus en toen was het weer tijd om naar huis te gaan.
Daar snel een semmeltje met smeerkaas naar binnen geslagen en vervolgens heeft Paul me naar cursus gebracht. We hebben al afgesproken dat ik volgende keer indien mogelijk zelf zal rijden, want de rijtijd van de treinen is niet afgestemd op mijn cursusschema.

Bij de cursus zelf zitten 2 vrouwen uit peru, 1 uit Lithouwen, 1 uit Slovenië, 1 uit de Oekraïne, 1 uit Polen, een man uit Frankrijk en ik zei de gek.
Het was me al snel duidelijk dat mijn uitspraak en gesproken kennis van het duits een stuk boven die van de andere cursisten ligt, maar m'n grammatica is geen barst beter dus ik zit gelukkig wel in de goeie groep. Dat wordt dus flink Grammatik üben, want ik zou ik niet zijn als ik niet de beste van de groep zou willen worden.
De lerares is in ieder geval een hartstikke leuk mens die ons het duits zo mooi mogelijk wil aanleren en dat is prachtig, want daarvoor kom ik namelijk.