In Oostenrijk

zomer 2005 zijn we verhuisd naar Oostenrijk. Hier schrijf ik alle dingen die ons overkomen. Voornamelijk gerelateerd aan Oostenrijk, maar natuurlijk niet continu.

woensdag, september 20, 2006

Begrafenis

Vandaag was het dan zover. De begrafenis van Paul z´n kennis Heinz.
Het was druk in de kerk, erg druk. Niet vreemd, want Heinz deed heel erg veel in het dorp. Toneel, muziekvereniging, dorpsfeesten en weet ik veel wat allemaal meer.

De dienst was oecomenisch omdat Heinz evangelisch was en z´n vrouw katholiek. Daarom mocht het ook in de kerk hier in het dorp, dat kun je anders gewoon heel erg vergeten. Erg indrukwekkend vond ik het, maar ik vrees dat ik dat bij veel begrafenissen vind.
Natuurlijk was de muziekvereniging er ook, maar ook een delegatie van de Schützen, delegatie van de bergwacht, de voltallige toneelvereniging, delegatie van de muziekvereniging, het volledige gemeentebestuur en nog heel veel andere mensen.
Alles bij mekaar heeft het een klein 2 uur geduurd en dat was vooral omdat we met z´n allen nog langs de kist gingen, waar iedereen wat wijwater over de kist gooide (we doopten een ijzeren bol in het wijwater en dan maak je daarmee een kruis bij de kist) en vervolgens ga je met z´n allen naar huis.

Zelf ging ik daarna weer naar de camping omdat er natuurlijk nog veel werk ligt en Paul ging naar huis om Sabine even te spreken.
Die had namelijk tijdens de kerkdienst haar eerste gitaarles gehad. Ze zit samen met een meisje uit haar klas, Tamara, en daar was ze heel erg blij mee. Sabine kan het namelijk goed met Tamara vinden, dus dat is heel fijn voor haar.
Ze vond het in ieder geval leuk om te doen en dat is het belangrijkste.

Morgen gaat Sabine met de klas het jaarlijkse uitje lopen. Het wordt een hele flinke wandeling, dus ze zal vast heel erg mopperen.
Paul gaat weer lekker mee wandelen dus dat is dan wel weer fijn voor haar.
Morgen volgt het verslag daarvan.