In Oostenrijk

zomer 2005 zijn we verhuisd naar Oostenrijk. Hier schrijf ik alle dingen die ons overkomen. Voornamelijk gerelateerd aan Oostenrijk, maar natuurlijk niet continu.

donderdag, juni 07, 2007

Antlassrit

Vandaag was het dan weer zover. Fronleichnamtag en dus bij ons in het dorp de Antlassrit. Deze wordt gehouden n.a.v. het feit dat de zweden in een ver verleden hier moesten stoppen met hun veroveringstocht.
Eerst verzamelen de rijders uit Westendorf, Kirchberg en Brixen zich bij onze dorpskerk, daarbij worden ze feestelijk begeleid door de muziekkapel.
Als iedereen dan verzameld is, gaat de hele stoet stapvoets naar Kirchberg waar de zogenaamde Schwedenkapelle staat. Daarop staat geschreven: Bis hierher und nicht weiter, kamen die Schwedische Reiter.
Tja, en het feit dat de plaatselijke boeren daarvoor gezorgd hebben, moet natuurlijk jaarlijks gevierd worden :)

Tegen half twaalf zijn wij richting restaurant Alpenrose gelopen, want daar hadden we met onze kennissen Günther en Nelli afgesproken. Natuurlijk waren wij drietjes netjes in Tracht, want eigenlijk hoort dat wel een beetje. Kon Katharina (van de Gruberbauer, van de winter ook personeelslid van de Papalapub) tenminste niet meer op me mopperen dat ik alweer m´n Dirndl niet aanhad ;)
Daar onze kennissen er nog niet waren, zijn we met z´n drietjes gaan zitten en hebben wat te eten besteld, want we hadden ondertussen wel trek.
Later met z´n allen bij mekaar gaan zitten, wat wel zo gezellig was.
Ondertussen kwam de optocht voorbij en daar heb ik natuurlijk weer het een en ander aan foto´s gemaakt. Dit keer heb ik me een beetje op de vlaggen gericht, er zijn een paar mooie foto´s bij.




Voorop liep de muziekkapel van Kelchsau (heb ik me tenminste laten vertellen):


Ook nog even een foto gemaakt van 1 van de marketenderinnen (ofwel de schnapsdames):


En natuurlijk mogen de paarden niet ontbreken, per slot van rekening gaat het hier zo´n beetje om.


Onze pfarrer als belangrijkste persoon in de optocht:


Wie dit is weet ik niet, maar ik vond z´n paard erg mooi versierd.


En de stoet werd gesloten door onze muziekkapel.


Deze laatste stopte bij het restaurant waar wij zaten en gaven vervolgens nog een heel concert ten gehore. Joris was ondertussen met Christian (ook een kennis) heel stoer op het dak van het speelhuisje aan het spelen:


Sabine had het ondertussen alleen maar warm en wilde behalve hangen helemaal niets, vandaar ook geen foto van haar.
Tegen kwart over drie zijn we weer naar huis gegaan. Niet dat het niet gezellig was, maar de kinderen waren eigenlijk alledrie op en Sabine wilde alleen maar afkoelen dus toen hebben ze thuis nog lekker onder de tuinsproeier gespeeld.

Ik heb weer genoten van het heerlijke weer en ondertussen nog in mijn taartenboek gelezen. Lekker relaxte literatuur.

Om acht uur heb ik de kinderen in bed gestopt. Sabine is ondertussen ziek, waarschijnlijk toch een koutje gevat bij het spelen, want alles kwam er weer uit bij haar. Ach, even een nachtje goed slapen en dan gaat het vanzelf wel weer beter.
Ben benieuwd of het morgen weer net zo druk voor me wordt als de afgelopen dagen. Vandaag hebben de klanten zich gelukkig rustig gehouden en niet gebeld. Ik had er op deze feestdag eerlijk gezegd ook even geen zin in.